Dieta wegańska a ciąża

Weganizm wciąż zyskuje na popularności. Jest to nie tylko sposób żywienia, lecz także styl życia, polegający na całkowitym wyeliminowaniu produktów odzwierzęcych. Ale czy dieta wegańska jest bezpieczna dla kobiet w ciąży?

Miód, mleko, mięso, jaja - to tylko niektóre z produktów, wyeliminowanych z planu żywienia osób na diecie wegańskiej. Wszystkie składniki wielu podstawowych dań, które na co dzień większość z nas przygotowuje w swojej kuchni, wydają nam się niezastąpione. W końcu czym zastąpić ser feta w sałatce greckiej? Albo łyżeczkę miodu w zimowej herbacie? Weganie znaleźli na to sposób. Czy są jednak wśród nich przyszłe mamy?


Czy przejść na dietę wegańską w ciąży?

Taka decyzja z pewnością nie powinna być podejmowana pod wpływem impulsu - w końcu to nie tylko styl żywienia, lecz także sposób określonego funkcjonowania w społeczeństwie. Radykalne, nieprzemyślane zmiany zazwyczaj rzadko wychodzą komukolwiek na plus. Zwłaszcza w okresie ciąży należy mieć zawsze na uwadze drugą istotę. Pod kątem planowania posiłków, zaleca się zasięgnąć rady specjalisty, z którego pomocą z pewnością uda się ułożyć wartościowy plan diety, bogaty we wszystkie niezbędne minerały i witaminy - również na diecie wegańskiej. A samo żywienie, oparte głównie na warzywach i owocach, może być wyjątkowo smaczne. Często pomaga poznać wiele smaków, których nie szukało się, spożywając mięso. Każda dobrze zbilansowana dieta jest wartościowa. Eksperymentowanie w okresie ciąży nie zawsze jest jednak dobrym pomysłem, zwłaszcza takie, przeprowadzane na własną rękę.


Strach o niedobory

Każda dieta powinna być szczegółowo zaplanowana przy pomocy dietetyka. Kobiety, które w czasie ciąży spożywają m.in. mięso, często nie mają dobrych wyników badań. Niedobory mogą dotknąć każdą przyszłą mamę. W przypadku diety wegańskiej zazwyczaj świadomość wartości odżywczych, które dostarcza się do organizmu wraz z konkretnymi produktami, jest dosyć wysoka. Należy mieć na uwadze zaspokojenie zapotrzebowania np. na białko, wapń czy witaminę D. Często to właśnie dla kobiet, które żywią się w standardowy sposób, niezbędna okazuje się suplementacja. Jedząc tradycyjnie, również należy często wykonywać badania, pozwalające określić ewentualne niedobory.


Suplementacja

Warto sięgnąć po sprawdzone preparaty, których skład został opracowany z najwyższą starannością, mając na uwadze wszystkie potrzeby ciężarnych. Dla przyszłych mam, które nie są na diecie wegańskiej, ale pragną dostarczyć swojemu organizmowi najważniejsze składniki, polecamy preparat Pregna PLUS® - nowoczesny suplement diety dla kobiet w ciąży i mam karmiących piersią w formie nutraceutyka, opracowany według standardów Evidence Based Medicine. Zawiera rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Ginekologiczne ilości kwasu foliowego (w formie kwasu pteroilomonoglutaminowego), żelaza, jodu i witaminę D, według najnowszych zaleceń ekspertów. Skład produktu jest wzbogacony o ważne w tym okresie kwasy omega-3, w tym DHA, oraz o biologicznie dostępną formę folianu - MetaPregnaFolic™ (L-metylofolian wapnia), która jest łatwiej i szybciej przyswajana niż kwas foliowy. Przyszłym mamom, które są na diecie wegańskiej, polecamy nasz przepis na tortillę z warzywami.

Dieta wegańska a ciąża
Pregna PLUS

Pregna PLUS to suplement diety dla kobiet w ciąży i karmiących piersią, zawierający rekomendowane dawki kwasu foliowego, żelaza, jodu i witaminy D.

Poznaj Pregna PLUS
Pregna PLUS

Pregna 250 DHA to suplement diety dla kobiet w ciąży, zawierający kwas omega-3 DHA wspomagający rozwój mózgu dziecka.

Poznaj Pregna 250 DHA
* Stanowisko Zespołu Ekspertów PTG w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży. Ginekol. Pol. 2011, 82, 550-553; Wytyczne suplementacji witaminą D dla Europy Środkowej. Endokrynol. Pol. 2013: Vol 64, Nr 4, 319-327