Jeść za dwoje - prawda czy mit?

Kobiety w okresie ciąży często spotykają się ze stwierdzeniem, że „powinny jeść za dwoje”. Czy jednak rzeczywiście tak powinno być? Jak wygląda idealny jadłospis dla ciężarnych - o ile taki istnieje?

W trakcie ciąży zapotrzebowanie żywieniowe kobiet ulega zmianie. W końcu to właśnie spożywane posiłki mają ogromny wpływ na prawidłowy rozwój dziecka oraz jego zdrowie. Potrawy w tym szczególnym okresie powinny być lekkostrawne, smaczne i zróżnicowane pod kątem składników odżywczych. Niestety - nie jest jednak prawdą, iż „ciężarne powinny jeść za dwoje”. W czasie ciąży oraz podczas karmienia piersią należy jeszcze bardziej kontrolować masę swojego ciała, aby nie doprowadzić do otyłości. Stąd właśnie każdorazowe spełnianie wszystkich zachcianek żywieniowych nie jest wskazane. Jakie zatem posiłki powinny spożywać ciężarne? Czy mogą korzystać z jakiegoś uniwersalnego planu diety?


Żywienie w okresie ciąży

Dla kobiety w okresie ciąży zapotrzebowanie energetyczne zmienia się o około 360 kcal w drugim trymestrze i około 475 kcal w trymestrze trzecim. Dokładna liczba jest zależna od masy ciała, stanu zdrowia oraz wieku. Zwiększa się norma zalecana na witaminy z grupy ADEK, czyli rozpuszczalne w tłuszczach. Istotne jest też zwiększenie spożycia wapnia, witaminy D, białka oraz witamin z grupy B - przede wszystkim kwasu foliowego. Ciężarne powinny także wypijać więcej płynów (poza kawą), jednocześnie całkowicie rezygnując ze spożywania alkoholu, który sprzyja powstawaniu wad rozwojowych płodu. Istotne jest ograniczenie w swoim planie żywieniowym potraw ze składnikami surowymi, które mogą powodować infekcje pokarmowe. Bardzo ważny element to także higiena posiłków - owoce, warzywa i mięso powinny być zawsze starannie umyte. Niestety, nie istnieje uniwersalny plan żywieniowy, który byłby dopasowany do organizmu każdej przyszłej mamy. Stąd warto zasięgnąć opinii specjalisty w układaniu swojego własnego menu. Często jednak, mimo dobrych chęci, kobietom nie udaje się przyswoić wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Właśnie dlatego bardzo ważna jest suplementacja. Aby mieć pewność, że zarówno mama jak i dziecko mają zapewnione wszystkie potrzebne witaminy i minerały, trzeba starannie dobierać przyjmowane preparaty. Rekomendowanym środkiem jest Pregna PLUS, czyli nowoczesny suplement diety dla kobiet w ciąży i mam karmiących piersią w formie nutraceutyka, opracowany według standardów Evidence Based Medicine. Zawiera rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Ginekologiczne ilości kwasu foliowego (w formie kwasu pteroilomonoglutaminowego), żelaza, jodu i witaminę D według najnowszych zaleceń ekspertów.

Jeść za dwoje - prawda czy mit?
Pregna PLUS

Pregna PLUS to suplement diety dla kobiet w ciąży i karmiących piersią, zawierający rekomendowane dawki kwasu foliowego, żelaza, jodu i witaminy D.

Poznaj Pregna PLUS
Pregna PLUS

Pregna 250 DHA to suplement diety dla kobiet w ciąży, zawierający kwas omega-3 DHA wspomagający rozwój mózgu dziecka.

Poznaj Pregna 250 DHA
* Stanowisko Zespołu Ekspertów PTG w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży. Ginekol. Pol. 2011, 82, 550-553; Wytyczne suplementacji witaminą D dla Europy Środkowej. Endokrynol. Pol. 2013: Vol 64, Nr 4, 319-327