Najważniejsze kwasy w okresie ciąży i karmienia piersią

W trakcie ciąży oraz w okresie karmienia piersią dieta każdej kobiety powinna być bogata w wiele niezbędnych składników. Najczęściej wymienia się poszczególne pierwiastki, takie jak wapń czy żelazo, a także witaminy - A, C, E. Jednak wiele z nas wciąż zapomina o tym, jak istotną rolę pełnią w tym wyjątkowym okresie wszelkiego rodzaju kwasy.


Kwas foliowy

Bardzo ważne jest większe spożycie kwasu foliowego w czasie ciąży - to właśnie on pomaga w zapobieganiu wadom wrodzonym u dziecka. Kwas ten, znany również jako witamina B 9 , jest odpowiedzialny za zwiększenie poziomu folianów u matki, których zbyt niski poziom jest z kolei czynnikiem ryzyka rozwoju wad cewy nerwowej u rozwijającego się płodu. U kobiet w ciąży często obserwuje się niedobory tej substancji. Suplement diety Pregna PLUS® zawiera 400 µg kwasu foliowego w jednej kapsułce - jest to idealna porcja, dobrana zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego. Kwas foliowy można także znaleźć w warzywach liściastych (jarmuż, szpinak, sałata).


Kwas DHA

Kwas dokozaheksaenowy jest budulcem nie tylko siatkówki oka, lecz także tkanki mózgowej i ma duży wpływ na rozwój ośrodkowego układu nerwowego płodu. Co więcej, zmniejsza ryzyko wystąpienia powikłań okołoporodowych. Pregna 250 DHA to źródło cennego kwasu omega-3 DHA, którego organizm nie potrafi wytworzyć w odpowiedniej ilości. Również suplement diety Pregna PLUS® zawiera kwas DHA, który wspomaga rozwój mózgu dziecka już od chwili poczęcia. Pokarmowym źródłem kwasu dokozaheksaenowego są na przykład oleje rybne.


Kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone

Oprócz białek i węglowodanów, to właśnie tłuszcze pokarmowe należą do podstawowych odżywczych składników w organizmie człowieka. W trakcie ciąży powinno się spożywać więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych zamiast nasyconych tłuszczów zwierzęcych. Źródłem kwasów tłuszczowych nienasyconych są głównie rośliny - to na przykład, występujący w oliwie z oliwek i oleju rzepakowym bezerukowym, kwas oleinowy. Wyróżniamy różne grupy kwasów: nasycone kwasy tłuszczowe, jednonienasycone kwasy tłuszczowe, czy też wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Te pierwsze są źródłem „pustych kalorii” i znajdziemy je głównie w tłuszczu mlecznym.

W okresie ciąży oraz karmienia piersią szczególnie ważne są odpowiednie proporcje wszystkich składników odżywczych. Należy pozostawać pod ciągłą opieką lekarza, który będzie nadzorował sposób żywienia przyszłej i świeżo upieczonej mamy - od tego zależy zdrowie maluszka. Jeśli jednak już teraz szukasz przepisu, który jest prosty w przygotowaniu i zawiera ważne składniki odżywcze, w tym kwasy, koniecznie zajrzyj tutaj:

Zobacz przepis

Najważniejsze kwasy w okresie ciąży i karmienia piersią
Pregna START - nowośćPregna START

Pregna START to suplement diety dla kobiet planujących ciążę, zawierający rekomendowane składniki kwas foliowy, jod, witaminy D, cynk oraz witaminę B6.

Poznaj Pregna START
Pregna PLUS

Pregna PLUS to suplement diety dla kobiet w ciąży i karmiących piersią, zawierający rekomendowane składniki kwasu foliowego, żelaza, jodu i witaminy D.

Poznaj Pregna PLUS
Pregna PLUS

Pregna 250 DHA to suplement diety dla kobiet w ciąży, zawierający kwas omega-3 DHA wspomagający rozwój mózgu dziecka.

Poznaj Pregna 250 DHA
* Stanowisko Zespołu Ekspertów PTG w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży. Ginekol. Pol. 2014, 82, 550-553; Wytyczne suplementacji witaminą D dla Europy Środkowej. Endokrynol. Pol. 2013: Vol 64, Nr 4, 319-327