Żelazo w ciąży

Często słyszymy o skutkach niedoboru żelaza, ale czy wiemy, na czym właściwie polega jego rola w naszym organizmie? I czy aby na pewno zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne jest zachowanie odpowiedniego poziomu tego pierwiastka w czasie ciąży?  

Żelazo jest niezbędnym elementem, służącym do transportu tlenu w ciele każdego człowieka (jako część hemoglobiny oraz mioglobiny przenosi tlen cząsteczkowy z płuc do wszystkich komórek). Ponad 3/4 całkowitej ilości Fe w naszych organizmach pochodzi z rozpadu czerwonych krwinek, natomiast reszta - z pokarmu, który konsumujemy. W trakcie ciąży jesteśmy szczególnie narażone na powszechnie znaną konsekwencję jego niedoboru, czyli tak zwaną niedokrwistość. Jakie są jej najpopularniejsze objawy? Problemy z pamięcią, bladość skóry i ust, ogólne osłabienie oraz obniżona odporność wraz z wytrzymałością fizyczną. Rzadziej mówi się o nadmiarze żelaza, który może prowadzić do tak zwanej hemochromatozy, ponieważ to przede wszystkim anemia jest znacznie częstszym problemem, dotykającym kobiety. Bardzo ważne jest systematyczne wykonywanie badań krwi i konsultowanie ich wyników z lekarzem, gdyż pozwoli nam to wykryć ewentualną niedokrwistość i obrać odpowiednio wcześnie właściwe metody jej zwalczania. Niedobór żelaza może prowadzić do zaburzeń w przebiegu ciąży, dlatego musimy być szczególnie wyczulone na jego wszelkie odejścia od normy w naszym organizmie.

W czym znajdziemy żelazo?

Możemy wydzielić dwa typy żelaza - hemowe oraz niehemowe (trudniej wchłaniane). Każde z nich znajduje się w pożywieniu. Żelazo niehemowe znajdziemy głównie w żółtkach jajek, kaszach gruboziarnistych (i ogólnie ziarnach zbóż) oraz zielonych warzywach (szczypiorek, szpinak). Z kolei żelaza hemowego musimy szukać przede wszystkim w produktach zwierzęcych, jak na przykład podroby (wyjątkowo dobrym źródłem jest na przykład wątróbka) oraz drób. Bardzo ważne, zwłaszcza w okresie ciąży, jest włączenie do diety suplementów, posiadających odpowiednie i bezpieczne ilości tego pierwiastka. Takim preparatem jest Pregna PLUS, która zawiera rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Ginekologiczne ilości żelaza (26 mg w 1 kapsułce) oraz innych substancji, takich jak chociażby witamina D, kwas dokozaheksaenowy lub kwas foliowy.

Warto również wiedzieć, że żelazo jest magazynowane w wątrobie rozwijającego się płodu na wczesny okres niemowlęctwa, a problem niedoboru Fe dotyczy również samych maluchów już po narodzeniu - są szczególnie narażone na niedokrwistość powyżej czwartego miesiąca życia.


Jeśli szukasz przepisu, dzięki któremu przygotujesz bogaty w żelazo obiad, koniecznie sprawdź naszą propozycję.
 

Żelazo w ciąży
Pregna START - nowośćPregna START

Pregna START to suplement diety dla kobiet planujących ciążę, zawierający rekomendowane składniki kwas foliowy, jod, witaminy D, cynk oraz witaminę B6.

Poznaj Pregna START
Pregna PLUS

Pregna PLUS to suplement diety dla kobiet w ciąży i karmiących piersią, zawierający rekomendowane składniki kwasu foliowego, żelaza, jodu i witaminy D.

Poznaj Pregna PLUS
Pregna PLUS

Pregna 250 DHA to suplement diety dla kobiet w ciąży, zawierający kwas omega-3 DHA wspomagający rozwój mózgu dziecka.

Poznaj Pregna 250 DHA
* Stanowisko Zespołu Ekspertów PTG w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży. Ginekol. Pol. 2014, 82, 550-553; Wytyczne suplementacji witaminą D dla Europy Środkowej. Endokrynol. Pol. 2013: Vol 64, Nr 4, 319-327