Rola jodu w diecie przyszłej mamy

O jodzie słyszymy bardzo często, przede wszystkim w kontekście tarczycy. Ale czym skutkuje jego niedobór lub nadmiar? Zwłaszcza w organizmie przyszłej mamy?

Jod - ten jakże ważny pierwiastek w naszych organizmach, niestety nie jest magazynowany. Oznacza to, że jeśli nie przyswoimy go z pożywieniem, będziemy mieć problem, który objawi się w postaci różnych efektów, typowych dla niedoboru. A jest to jeden z tych składników, których niedobory są najczęściej odnotowywane... I wbrew wszelkim mitom nie wystarczy wyjechać nad morze na długi urlop, by „pooddychać świeżym powietrzem”. Organizm, zwłaszcza przyszłej mamy, potrzebuje znacznie więcej. Jod wchłania się głównie w jelitach (około 90%), a tylko niewielkie jego ilości możemy nabyć drogą oddechową. Zatem najlepszym sposobem jest dostarczanie go poprzez dietę. Na proces wchłaniania oraz metabolizm jodu w tarczycy znaczny wpływ mają przede wszystkim żelazo z selenem.
Ale jakie są jego najważniejsze funkcje? Za co odpowiada jod w ciele człowieka?

Znaczenie jodu - co warto wiedzieć?
Przede wszystkim jod odpowiada za funkcje wytwarzania hormonów oraz szybkość metabolicznych przemian, które zachodzą w komórce. Jest niezbędny do produkcji hormonów T3 i T4. Niedobór jodu wiąże się z niedoczynnością gruczołu tarczowego, a u kobiet - w dodatku z zaburzeniami rozrodczości. Co więcej, może powodować wady wrodzone płodu, poronienia oraz kretynizm (zarówno tarczycowy jak i neurologiczny). To właśnie niedobór tego pierwiastka (zaraz obok żelaza) jest niestety najczęściej spotykany. Z kolei nadmiar jodu wiąże się z szeregiem zaburzeń - występujących od układu oddechowego, aż po przewód pokarmowy.

Gdzie go możemy znaleźć na co dzień?
Przede wszystkim w produktach pochodzenia morskiego. W ciąży zapotrzebowanie na jod zwiększa się, dlatego bardzo ważne jest kontrolowanie ilości jego spożycia i bycie pod stałą opieką lekarza, który będzie nadzorował stan zdrowia przyszłej mamy - w tym właśnie ewentualne niedobory. Niezbędna może okazać się suplementacja. Dobrym rozwiązaniem będzie z pewnością preparat Pregna PLUS, który zawiera rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Ginekologiczne ilości nie tylko kwasu foliowego, żelaza, i witaminy D, lecz także właśnie jodu - a wszystko to według najnowszych zaleceń ekspertów.
Pamiętajmy, aby zwracać uwagę zwłaszcza na pracę tarczycy. To właśnie jej hormony mają zdolność zwiększania ilości wytwarzanego ciepła, uczestniczą w przemianie tłuszczów, węglowodanów i białek, a także warunkują prawidłowy rozwój organizmu. Jod jest niezbędny dla dobrej pracy tarczycy. To bardzo ważny pierwiastek zarówno dla mamy, jak i rozwijającego się dziecka.

Jeśli szukasz przepisu, który będzie nie tylko smaczny, lecz także wzbogacony o jod, koniecznie zajrzyj tutaj
Rola jodu w diecie przyszłej mamy
Pregna START - nowośćPregna START

Pregna START to suplement diety dla kobiet planujących ciążę, zawierający rekomendowane składniki kwas foliowy, jod, witaminy D, cynk oraz witaminę B6.

Poznaj Pregna START
Pregna PLUS

Pregna PLUS to suplement diety dla kobiet w ciąży i karmiących piersią, zawierający rekomendowane składniki kwasu foliowego, żelaza, jodu i witaminy D.

Poznaj Pregna PLUS
Pregna PLUS

Pregna 250 DHA to suplement diety dla kobiet w ciąży, zawierający kwas omega-3 DHA wspomagający rozwój mózgu dziecka.

Poznaj Pregna 250 DHA
Pregna START - nowośćPregna Vomi

Pregna Vomi to suplement diety dla kobiet, które odczuwają dyskomfort w postaci umiarkowanych mdłości związanych z ciążą.

Poznaj Pregna Vomi
* Stanowisko Zespołu Ekspertów PTG w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży. Ginekol. Pol. 2014, 82, 550-553; Wytyczne suplementacji witaminą D dla Europy Środkowej. Endokrynol. Pol. 2013: Vol 64, Nr 4, 319-327