7 porad, których lepiej nie słuchać będąc w ciąży

Kiedy na teście ciążowym zobaczysz dwie wymarzone kreski, życie często wywraca się do góry nogami. Zarówno Ty jak i Twój partner pragniecie dla swojego maluszka jak najlepiej, więc odpowiedzi na nurtujące Was pytania szukacie wszędzie - u lekarza, wśród znajomych, w Internecie. Niekiedy bywa tak, że ludzie sami z siebie zaczynają Cię zarzucać radami (niezależnie czy tego chcesz czy nie), które według nich są receptą na wszystkie Twoje zmartwienia i wątpliwości. Warto wiedzieć, które sugestie możesz śmiało wyrzucić do kosza.

1. Nie ciesz się ciążą przed zakończeniem pierwszego trymestru... 

...i oczywiście nie kupuj zbyt wielu rzeczy dla dziecka przed rozwiązaniem, bo zapeszysz. Ryzyko poronienia jest największe w pierwszych trzech miesiącach ciąży, jednak brak optymizmu nie wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne przyszłej mamy. Wpływu na to czy ciąża się utrzyma czy nie, nie mają ani zakupy przyszłej mamy, ani to jak bardzo się z ciąży cieszy, tylko wiele czynników zdrowotnych. 

2. Tylko poród naturalny jest bezpieczny dla dziecka, nie daj się namówić na cesarkę 

Każda ciąża jest inna, a każdy poród wymaga indywidualnego podejścia. Jeśli jesteś otoczona opieką lekarza, któremu ufasz a na sali wspiera Cię wykwalifikowana położna możesz być pewna, że oni najlepiej zadecydują jaki poród - naturalny czy przez cesarskie cięcie jest dla Was właściwy. Nie daj sobie wmówić, że decydując się na cięcie cesarskie, robisz swojemu dziecku krzywdę. Jeśli tylko masz ku temu wskazania to może nawet ratujesz mu życie. 

3. Jeśli jesz zdrowo, nie musisz przyjmować suplementów diety

Niezaprzeczalnie zażywanie nadmiaru leków lub suplementów niewskazanych przez lekarza jest szkodliwe dla dziecka i matki (a suplementy nie powinny stać się substytutem zróżnicowanej diety). Niestety nawet jeśli staramy się komponować jadłospis zgodnie z wytycznymi najlepszego dietetyka to przyswajalność składników odżywczych niekiedy bywa niska. Dopiero połączenie właściwego odżywiania i odpowiednio dobranej suplementacji jest właściwą drogą postępowania. Zgodnie z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego kobiety w ciąży oraz kobiety karmiące powinny poprzez właściwą suplementację uzupełnić poziom: 

  • Kwasu foliowego - gdyż m.in. wspomaga on układ nerwowy Twojego dziecka 
  • Wielonienasyconych kwasów tłuszczowych - działają ochronnie na układ krążenia
  • Żelaza i witamin z grupy B - jako uzupełnienie niedoborów wynikających z powszechnej w ciąży tzw. fizjologicznej niedokrwistości
  • Witaminy D - odpowiedzialnej m.in. za utrzymanie właściwego poziomu wapnia 
  • Jodu - wspomagającego tarczycę w odpowiedniej produkcji hormonów  
  • Cynku - wspomagającego min. odporność 

Warto też monitorować wraz z lekarzem prowadzącym poziom magnezu, wapnia, witaminy C, A i E.  

4. W ciąży nie możesz pić już kawy

Dla wszystkich wierzących w powyższy mit jest dobra wiadomość - picie kawy w ciąży nie jest zabronione. Nie powinnaś z niego rezygnować tylko dlatego, że zostaniesz matką. Jak każdy jednak powinnaś dbać o to, żeby nie wypijać jej za dużo, czyli powyżej 200 mg na dobę. W praktyce oznacza to dwie filiżanki dziennie. 

5. Odrobina alkoholu Ci nie zaszkodzi

Zdania na ten temat spożywania alkoholu w ciąży są podzielone. Niektórzy twierdzą, że lampka czerwonego wina reguluje trawienie i pozwala się rozluźnić, a wino to nie wódka, więc jest bezpieczne. Nic bardziej mylnego! Wino czy piwo również zawierają szkodliwy dla dziecka alkohol. Polskie Towarzystwo Ginekologiczne oraz fundacja “Dzieci są ważne” apelują, że nie ma czegoś takiego jak “bezpieczna ilość alkoholu w ciąży”. Abstynencja na czas ciąży jest jedynym słusznym wyborem. Żaden drink nie jest wart uszczerbku na zdrowiu Twojego dziecka. 

6. Nie powinnaś w ogóle ćwiczyć skoro jesteś w ciąży 

Prawda jest zupełnie odwrotna. Jeśli lekarz nie widzi przeciwwskazań i Twoja ciąża nie jest zagrożona to regularny, dostosowany do Twoich możliwości wysiłek może pomóc Ci przygotować się na trud związany z porodem. Do wyboru masz wiele różnych form ruchu: yoga, pilates, spacerowanie, pływanie czy taniec. Dodatkową korzyścią płynąca z ruchu na świeżym powietrzu jest zastrzyk tlenu jaki fundujesz płucom i swojemu maleństwu. 

7. Pozbądź się zwierząt z domu

Zamiast pozbawiać dziecka dobroczynnego wpływu zwierząt, zastanów się jak możesz przygotować zwierzaki na przybycie nowego członka rodziny. Z psami warto wybrać się na szkolenie, aby być pewną, że nad nimi panujesz. Jeśli jesteś posiadaczką kota, warto żeby Twój partner podczas całej ciąży był odpowiedzialny za czyszczenie kuwety. Koty bywają nosicielami groźnej bakterii toksoplazmozy, którą możesz się zarazić mając styczność z ich odchodami. Poza tym, nie są w ogóle groźne, a ich mruczenie pomoże Ci się zrelaksować i rozluźnić. 

Niekiedy możesz czuć się przytłoczona nadmiarem porad i atencji wokół Twojej ciąży. Pamiętaj żeby swoje wątpliwości rozwiewać u sprawdzonego źródła, np. u lekarza, położnej lub w publikacjach Towarzystw Medycznych. Przede wszystkim nie daj się zwariować - tylko i wyłącznie od Ciebie zależy jakie decyzje będziesz podejmować podczas swojej ciąży. 

Źródła:

Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego na temat suplementacji kobiet ciężarnych i karmiących w zakresie witamin i mikroelementów.
Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących.
Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie opieki przedporodowej w ciąży o prawidłowym przebiegu.
http://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/early/2015/10/13/peds.2015-3113.full.pdf 
http://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/early/2015/10/13/peds.2015-3113.full.pdf 
https://www.szczesliva.pl/10-mitow-o-ciazy-od-ktorych-wlos-jezy-sie-na-glowie/
https://www.ndtv.com/health/one-more-thing-you-shouldnt-do-while-pregnant-listen-to-every-piece-of-advice-1273886
https://www.thelist.com/75085/7-pieces-advice-listen-pregnant-7-shouldnt/
http://perinatologia.umed.pl/wp-content/uploads/2018/02/56597-143992-2-PB.pdf 
https://hpba.pl/suplementacja-w-ciazy/ 
https://dziecisawazne.pl/10-mitow-na-temat-picia-alkoholu-w-ciazy/
7 porad, których lepiej nie słuchać będąc w ciąży
Pregna START - nowośćPregna START

Pregna START to suplement diety dla kobiet planujących ciążę, zawierający rekomendowane składniki: kwas foliowy, jod, witaminę D, cynk oraz witaminę B6.

Poznaj Pregna START
Pregna PLUS

Pregna PLUS to suplement diety dla kobiet w ciąży i karmiących piersią, zawierający rekomendowane składniki: kwas foliowy, żelazo, jod, witaminę D oraz kwas omga-3, DHA.

Poznaj Pregna PLUS
Pregna PLUS

Pregna 250 DHA to suplement diety dla kobiet w ciąży, zawierający kwas omega-3, DHA wspomagający rozwój mózgu dziecka.

Poznaj Pregna 250 DHA
Pregna START - nowośćPregna Vomi

Pregna Vomi to suplement diety dla kobiet, które odczuwają dyskomfort w postaci umiarkowanych mdłości związanych z ciążą, zawiera wyciąg z kłącza imbiru, witaminę B6 oraz magnez.

Poznaj Pregna Vomi
* Stanowisko Zespołu Ekspertów PTG w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży. Ginekol. Pol. 2014, 82, 550-553; Wytyczne suplementacji witaminą D dla Europy Środkowej. Endokrynol. Pol. 2013: Vol 64, Nr 4, 319-327