7 porad na temat ciąży, które trzeba wziąć pod uwagę

Niemalże każdy człowiek ma na temat ciąży swoje zdanie. Często musisz zmierzyć się z radami, których nie do końca chciałbyś słuchać. Niektóre z nich (kliknij tutaj) najlepiej jest ignorować, podczas gdy część z nich jest bardzo przydatna.

1. Zaplanuj nie tylko poród ale i połóg 

Bardzo często przyszłe mamy koncentrują się na przygotowaniach do porodu. Nie ma w tym nic dziwnego, że poszukujesz najlepszej dla siebie szkoły rodzenia, czytasz na temat przebiegu porodu oraz co należy spakować do torby, którą zabierzesz do szpitala. Podczas przygotowań masz czas, żeby oswoić się psychicznie z sytuacją. Planowanie pobytu w szpitalu i samego porodu jest bardzo ważne, niemniej jednak warto już w ciąży pomyśleć o tym, jak będą wyglądały pierwsze dni i tygodnie po urodzeniu maluszka. Czy Twój partner zostanie z Tobą w domu? A może pomoże Ci mama? Kto zajmie się sprzątaniem i gotowaniem? Czy masz listę profesjonalistów, którzy będą mogli Cię wesprzeć np. doradca laktacyjny, fizjoterapueta, który pomoże Ci dojść do siebie po porodzie? Kiedy będziesz już ze swoim dzieckiem w domu, dobrze znać odpowiedzi na jak najwięcej pytań, aby przez czas połogu przejść możliwie gładko. 

2. Zaplanuj swój poród, ale bądź otwarta na zmiany 

Plan jest bardzo ważny ale w zderzeniu z rzeczywistością podlega weryfikacji dlatego, bądź elastyczna. W planie porodu określasz swoje oczekiwania, dotyczące przebiegu porodu, osoby towarzyszącej, sali na jakiej chcesz rodzić, zakresu interwencji medycznych (np. wkłucie wenflonu, nacinanie krocza). Masz wszelkie prawo do spisania Twoich życzeń, jednak nie zawsze szpital będzie w stanie je zrealizować, np. ze względu na zdrowie i życie Twoje lub dziecka. Może się okazać, że Ty podczas porodu zmienisz zdanie w obliczu dynamicznie zmieniającej się sytuacji na sali porodowej. Najważniejsze żebyś nie przejmowała się zanadto tym, że odchodzisz od wcześniej założonej ścieżki. Plan ma Ci służyć jako drogowskaz, punkt wyjścia, ale ważne żebyś nie stała się jego niewolnicą.  Najważniejsze jest dobre samopoczucie Twoje i dziecka, a nie 100% spełnienie założeń poczynionych podczas ciąży. 

3. Przygotuj ciało do poczęcia -  badania i suplementacja 

Ciąża to jedno z najważniejszych wydarzeń w życiu każdej kobiety. Jak każde ważne wydarzenie powinno być poprzedzone odpowiednimi przygotowaniami. To idealny czas na zadbanie o odpowiednią aktywność fizyczną, zbilansowaną dietę, porzucenie używek (ta rada dotyczy także Twojego partnera), wizytę u stomatologa, ginekologa, sprawdzenie, czy nie powinnaś uzupełnić szczepień. 

Lekarze i specjaliści w wytycznych dla kobiet planujących poczęcie dziecka coraz częściej podkreślają, jak ważna jest właściwa suplementacja już na etapie starania się o potomstwo. Dwa najważniejsze składniki, które według Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego powinny być suplementowane to witamina D oraz kwas foliowy. Na rynku można znaleźć preparat Pregna Start dedykowany kobietom, które planują zajść w ciążę. Jest to produkt wyjątkowy gdyż zaspokaja w pełni zapotrzebowanie przyszłych mam o składniki zlaecane przez PTG ale także np. w jod (wspomagający układ nerwowy), cynk (wspomagający funkcje rozrodcze) oraz witaminę B6 (odpowiedzialną za regulację hormonów). Dlaczego suplementacja na tak wczesnym etapie jest ważna? Dziecko od samego początku czerpie z organizmu mamy substancje potrzebne do prawidłowego wzrostu. Dobrze jest zapewnić mu odpowiedni zapas już na samym starcie.  

4. Uprawiaj aktywność fizyczną adekwatną do Twojego stanu 

Ci, którzy mówią, że ciąża nie jest przeciwwskazaniem do aktywności fizycznej mają rację! Spacery, nordic walking, pilates i zajęcia dla kobiet w ciąży pomogą Ci nie tylko utrzymać dobrą formę w trakcie ciąży i przygotować się kondycyjnie do porodu, ale i zdecydowanie łatwiej wrócić do figury sprzed ciąży. Nie zapominaj też o ćwiczeniu mięśni dna miednicy, podtrzymujących pęcherz moczowy, pochwę i macicę. Ćwicząc możesz m.in. zmniejszyć konieczność nacięcia krocza podczas porodu. 

5. Zaakceptuj zmiany emocjonalne w ciąży

Ciąża i połóg wiążą się z wieloma zmianami fizycznymi i psychicznymi. Nie powinnaś zadręczać się myślą, że wzruszasz się na widok rzeczy i istot, które do tej pory były Ci obojętne. Nadwrażliwość i płaczliwość to częsty efekt rewolucji jakie przechodzi Twoje ciało i są objawami zupełnie normalnymi, które powinny zostać zaakceptowane przez Ciebie i Twoich bliskich. 

6. Wyjedź z partnerem przed szczęśliwym rozwiązaniem 

Jeśli tylko możecie sobie na to pozwolić - wyjedźcie razem w krótką podróż (wystarczy nawet weekend) jeszcze we dwoje. Za kilka tygodni będziecie już w powiększonym gronie - a sen do południa i relaks pozostaną tylko miłym wspomnieniem. Wspólny wyjazd naładuje Wasze baterie na intensywny czas pierwszych chwil z dzieckiem. 

7. Zawsze na końcu słuchaj siebie... 

Niezależnie od tego czy rady udziela Ci Twoja ukochana mama, zaufana przyjaciółka czy teściowa zawsze pamiętaj, że to Twoja ciąża, Twoje dziecko i masz pełne prawo do podejmowania decyzji, które według Ciebie będą najlepsze dla Waszej dwójki. 

Źródła:
http://www.rodzicpoludzku.pl/  
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5103593/ 

7 porad na temat ciąży, które trzeba wziąć pod uwagę
Pregna START - nowośćPregna START

Pregna START to suplement diety dla kobiet planujących ciążę, zawierający rekomendowane składniki: kwas foliowy, jod, witaminę D, cynk oraz witaminę B6.

Poznaj Pregna START
Pregna PLUS

Pregna PLUS to suplement diety dla kobiet w ciąży i karmiących piersią, zawierający rekomendowane składniki: kwas foliowy, żelazo, jod, witaminę D oraz kwas omga-3, DHA.

Poznaj Pregna PLUS
Pregna PLUS

Pregna DHA to suplement diety dla kobiet w ciąży, zawierający kwas omega-3, DHA wspomagający rozwój mózgu dziecka.

Poznaj Pregna DHA
Pregna START - nowośćPregna Vomi

Pregna Vomi to suplement diety dla kobiet, które odczuwają dyskomfort w postaci umiarkowanych mdłości związanych z ciążą, zawiera wyciąg z kłącza imbiru, witaminę B6 oraz magnez.

Poznaj Pregna Vomi
* Stanowisko Zespołu Ekspertów PTG w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży. Ginekol. Pol. 2014, 82, 550-553; Wytyczne suplementacji witaminą D dla Europy Środkowej. Endokrynol. Pol. 2013: Vol 64, Nr 4, 319-327