Każda kobieta chce czuć się bezpiecznie w okresie oczekiwania, sprawnie urodzić i być w doskonałej formie po porodzie. Okres ciąży to czas radości, ale także stresu. Ważna jest racjonalna równowaga. Ja wiem, że przeraża Cię obecna sytuacja, ale zachowaj spokój. Jeśli nie jesteś w grupie ryzyka zarażenia SARS CoV-2 to zachowując zalecenia higieniczne, profilaktyczne i ograniczenia kontaktów z innymi ludźmi, ryzyko jest nieznaczne. 

Bezpieczne oczekiwanie

Z myślą o zdrowiu Twoim i dziecka, grono Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologii i Położnictwa przygotowało specjalne schematy, które mają wspomóc zarówno personel medyczny jak i kobiety ciężarne w racjonalnym postępowaniu. 

Należy ograniczyć wizyty do minimum, zwłaszcza jeśli Twoja ciąża przebiega prawidłowo. Można skorzystać z e-porady, teleporady u lekarza lub położnej, a jeśli uzna, że potrzebujesz wizyty na pewno nie odmówi pomocy lub skieruje Cię do gabinetu w którym opieka stacjonarna może być kontynuowana. 

Jeśli natomiast wystąpiły objawy zagrożenia ciąży, a nie możesz się skontaktować z lekarzem lub położną, udaj się na izbę przyjęć. Pamiętaj jednak, ze to ostateczność. Każda wizyta u lekarza, w przychodni czy w szpitalu zwiększa ryzyko zakażenia COVID 19.

Pobranie kontrolnych badań laboratoryjnych jest utrudnione z uwagi na zamknięcie wielu punktów pobrań. Skontaktuj się z osobą prowadzącą ciążę i wspólnie ustalcie plan działania, zwłaszcza jeśli masz do wykonania badania, które ze względów medycznych są przewidziane w konkretnych tygodniach ciąży. Pamiętaj, że na wszystkie wizyty i badania powinnaś zgłosić się w maseczce.

Czekasz na koniec ciąży? Puchną Ci nogi, brzuch jest duży i coraz trudniej się poruszasz i śpisz, masz zgagę, często korzystasz z łazienki, a zmiana pozycji zwłaszcza w nocy jest dużym wysiłkiem? Myślisz sobie, to skończy się wraz z porodem ? Moja Droga, muszę Cię wyprowadzić z błędu, bo to wprawdzie koniec pewnego etapu, ale początek nowego. I teraz dopiero zacznie się przygoda Waszego życia! Jedno jest pewne,  to czas wyjątkowy i jednocześnie Wasze życie nabiera nowego wymiaru.

Aktywność fizyczna i kondycja

Ograniczenie przemieszczania się związane z epidemią, zamknięcie siłowni i wielu miejsc publicznych w dużym stopniu wpłynie na Twoją aktywność fizyczną. Jeśli nie masz medycznych przeciwwskazań do ćwiczeń to bądź aktywna w domu. Pamiętaj także o mięśniach dna miednicy. Im lepiej przygotujesz się do porodu i połogu, zadbasz o swoją sprawność i kondycję, tym łatwiej zniesiesz trudny okres połogu i pierwsze tygodnie z dzieckiem.

Edukacja w szkołach rodzenia

Zachęcam do udziału w zajęciach szkoły rodzenia lub indywidualnej edukacji przedporodowej. Aktualnie wyłącznie online. Nie uczy się w tej szkole rodzić, to raczej przygotowanie do wyzwań jakie stoją przed Tobą. Edukacja online to kontakt z wybraną położną poprzez aplikację lub komunikator np. WhatsApp, Messenger, Skype w zależności od tego czym dysponuje położna. Podczas takiego „spotkania” widzicie się i możecie rozmawiać lub tylko oglądać wykład położnej.

Kolejna ważna kwestia to Twoje zdrowie.

Zadbaj o odżywianie i pij wodę. Unikaj używek, bezwzględnie zakazane jest palenie i picie alkoholu. Oczywiście zbilansowana dieta jest istotna i warto o to zadbać w tak wyjątkowym okresie jakim jest ciąża. Szczególnie w obecnej sytuacji, warto zadbać o siebie i dziecko, ale również o swoją odporność.

Są witaminy, które należy uzupełniać, ale są takie które w nadmiarze mogą zaszkodzić. Sztuką jest znalezienie złotego środka i przyjmowanie tylko potrzebnych oraz rekomendowanych składników. Stosuj specjalistyczne preparaty zawierające odpowiednio dobrane zestawy witamin i minerałów. W okresie ciąży, według ekspertów, istotne znaczenie ma suplementacja w formie preparatów zawierających najważniejsze składniki o udowodnionym działaniu. Wśród nich wymienia się 5 takich jak: witamina D, żelazo, jod, wielonienasycone kwasy tłuszczowe (kwas DHA) oraz kwasu foliowy. Więcej nie znaczy lepiej. To zasada w ciąży obowiązująca w różnych aspektach i sprawdza się również w suplementacji. Pozostałe składniki powinniśmy dostarczyć w pokarmach. Jeżeli lekarz zauważy niedobory, w zależności od potrzeb może rekomendować ich uzupełnianie. Apteki są otwarte, ale warto zrobić zakupy przez internet z dostawą do domu.  

Droga przyszła Mamo dbaj o siebie!

Wysypiaj się i unikaj sytuacji stresujących. Rozmawiaj z rodziną i znajomymi korzystając z dostępnych sprzętów elektronicznych, komunikatorów, mediów społecznościowych, ale nie zaczytuj się w przykre statystyki, które mogą wywołać niepotrzebne zdenerwowanie. Finalnie zostajesz sama ze swoimi myślami i tym strumieniem informacji, które docierają do ciebie przez media społecznościowe, wiadomości. Potrzeba uporządkowania swojej głowy jest bardzo ważna w stanie w którym jesteś. Twoje emocje odczuwa również dziecko. Łatwo odczuwać w ciągu tych ostatnich tygodni wewnętrzny niepokój i pobudzenie, które ostatecznie, na dłuższą metę nie są niczym dobrym, a jedynym remedium może być ćwiczenie spokoju i pozytywnego nastawienia. 

Jeśli czujesz, że sytuacja Cię przerasta i  że powinnaś skorzystać z profesjonalnej pomocy, być może warto zwrócić się psychologa lub psychoterapeuty. Specjaliści w tym zakresie mogą udzielić porady zdalnie. Być może taka porada uspokoi Cię  i pomoże zauważyć pozytywne strony stanu w jakim jesteś.

Najważniejsze zasady w dobie wirusa SARS-CoV-2 - profilaktyka przed zarażeniem:

  • Myj często ręce wodą z mydłem 30 sekund (zgodnie z procedurą poniżej) i/lub zastosuj środek odkażający na bazie alkoholu.
  • Unikaj dotykania rękami oczu, nos i ust, wirus przenosi się przez błony śluzowe.
  • Zasłaniaj usta i nos zgiętym ramieniem lub jednorazową chusteczką kiedy kaszlesz lub kichasz.
  • Zaleca się izolację – w miarę możliwości nie wychodź z domu i unikaj kontaktu z osobami spoza Waszego gospodarstwa domowego. #zostańwdomu.
  • Korzystaj z pomocy innych osób np. w zrobieniu zakupów.
  • Bądź w kontakcie telefonicznym lub online ze swoim lekarzem i położną.
  • Unikaj wizyt w przychodni i szpitalu, najpierw zadzwoń, może wystarczy teleporada, e-recepta.
  • Zamów badania krwi do domu, jeśli jest taka potrzeba i masz taką możliwość.
  • W razie bliskiego kontaktu z osobą zarażoną, podejrzaną o zakażenie SARS CoV-2, przebywającą w kwarantannie, a także w razie pojawienia się objawów infekcji dróg oddechowych z podwyższoną temperaturą, skontaktuj się telefonicznie z placówką POZ.

Infolinia dotycząca postępowania w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem: 800-190-590 

Położna Agnieszka Gąsior-Guziak


Procedura mycia rąk

Czas oczekiwania w dobie koronawirusa
Pregna START - nowośćPregna START

Pregna START to suplement diety dla kobiet planujących ciążę, zawierający rekomendowane składniki: kwas foliowy, jod, witaminę D, cynk, cholinę, witaminę B6 oraz witaminę B12.

Poznaj Pregna START
Pregna PLUS

Pregna PLUS to suplement diety dla kobiet w ciąży i karmiących piersią, zawierający rekomendowane składniki: kwas foliowy, żelazo, jod, witaminę D oraz kwas omega-3, DHA.

Poznaj Pregna PLUS
Pregna PLUS

Pregna DHA to suplement diety dla kobiet w ciąży i karmiących piersią, zawierający kwas omega-3, DHA wspomagający rozwój mózgu dziecka.

Poznaj Pregna DHA
Pregna START - nowośćPregna Vomi

Pregna Vomi to suplement diety dla kobiet, które odczuwają dyskomfort w postaci umiarkowanych mdłości związanych z ciążą, zawiera wyciąg z kłącza imbiru, witaminę B6 oraz magnez.

Poznaj Pregna Vomi
* Stanowisko Zespołu Ekspertów PTG w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży. Ginekol. Pol. 2014, 82, 550-553; Wytyczne suplementacji witaminą D dla Europy Środkowej. Endokrynol. Pol. 2013: Vol 64, Nr 4, 319-327