Czy w trakcie ciąży należy unikać cukru?

Zachcianki w ciąży to bliski temat dla większości kobiet. Ale czy na pewno wszystkie pomysły żywieniowe faktycznie są takie dobre, jak nam się wydaje? Jak wygląda kwestia spożywania cukru w trakcie ciąży?

Dla kobiety ciężarnej zapotrzebowanie energetyczne zwiększa się w II trymestrze o około 350 kcal i o około 450 kcal w trymestrze III. Istotnych jest jednak wiele czynników, które trzeba uwzględnić w wyliczeniach - masa ciała, wiek, czy chociażby codzienna porcja ruchu. Jednocześnie wiadomo, że nawet ściśle przestrzegając diety, czasem niespodziewanie decydujemy się na jakąś słodką przyjemność. I o ile robimy to sporadycznie, dbając w tym samym czasie o bogate w różnorodne składniki odżywcze posiłki, to nie jest to wielkie, dietetyczne przestępstwo. Jednak musimy pamiętać, że słodycze słodyczom nie są równe...


Słodycze a słodycze

Obecnie w słodyczach znajduje się wiele szkodliwych dla zdrowia, sztucznych składników. Wiele z nich może negatywnie wpłynąć na nasz organizm, a w czasie ciąży powinnyśmy szczególnie uważnie czytać składy i kontrolować, co tak naprawdę spożywamy oraz jaki przyniesie to efekt dla rozwijającego się dziecka. Dlatego jeśli mamy ochotę na czekoladę, sięgnijmy po tę prawdziwą, a nie taką, w której najwięcej znajdziemy syropu glukozowo- fruktozowego lub tłuszczu typu trans. Gorzka czekolada o dużej zawartości kakao może przynieść wiele korzyści dla organizmu - oczywiście jeśli i ją spożywamy z umiarem. Cukier ma także jeszcze jedną, dosyć istotną wadę. Częste sięganie po niego w okresie ciąży sprawi, że przybędzie nam więcej dodatkowych kilogramów i w efekcie trudniej będzie powrócić do dawnej formy. Nadmierne tycie w ciąży wcale nie jest zjawiskiem prawidłowym, co więcej - może mieć negatywny wpływ na jej rozwój. Choć wydaje nam się, że słodycze potrafią poprawiać nastrój, to w rzeczywistości ich działanie jest krótkotrwałe, a negatywne efekty, takie jak na przykład wzrost masy ciała, sprawią, że wywołamy tak zwany efekt „błędnego koła” - będziemy „zajadać” smutek, który następnie tylko wzrośnie z powodu naszego pogarszającego się wyglądu.


Jadłospis idealny

Uniwersalny jadłospis dla ciężarnych nie istnieje. Ale jeśli chodzi o cukier - dobrze jest go ograniczyć. Warto udać się na wizytę do dietetyka, aby ustalić razem z nim idealne dla siebie menu. Jednak w większości przypadków niezbędna okaże się suplementacja. Idealnym preparatem, który zapewni mamie oraz dziecku wszystkie najważniejsze do prawidłowego rozwoju składniki, jest Pregna PLUS® - nowoczesny suplement diety dla kobiet w ciąży i mam karmiących piersią w formie nutraceutyka, opracowany według standardów Evidence Based Medicine. Zawiera rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Ginekologiczne ilości kwasu foliowego, żelaza, jodu i witaminy D, według najnowszych zaleceń ekspertów.

Czy w trakcie ciąży należy unikać cukru?
Pregna START - nowośćPregna START

Pregna START to suplement diety dla kobiet planujących ciążę, zawierający rekomendowane składniki kwas foliowy, jod, witaminy D, cynk oraz witaminę B6.

Poznaj Pregna START
Pregna PLUS

Pregna PLUS to suplement diety dla kobiet w ciąży i karmiących piersią, zawierający rekomendowane składniki kwasu foliowego, żelaza, jodu i witaminy D.

Poznaj Pregna PLUS
Pregna PLUS

Pregna 250 DHA to suplement diety dla kobiet w ciąży, zawierający kwas omega-3 DHA wspomagający rozwój mózgu dziecka.

Poznaj Pregna 250 DHA
Pregna START - nowośćPregna Vomi

Pregna Vomi to suplement diety dla kobiet, które odczuwają dyskomfort w postaci umiarkowanych mdłości związanych z ciążą.

Poznaj Pregna Vomi
* Stanowisko Zespołu Ekspertów PTG w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży. Ginekol. Pol. 2014, 82, 550-553; Wytyczne suplementacji witaminą D dla Europy Środkowej. Endokrynol. Pol. 2013: Vol 64, Nr 4, 319-327