Jaki jest optymalny przyrost masy ciała podczas ciąży? - Pregna

Szanujemy Twoją prywatność

Na naszej stronie wykorzystujemy pliki cookies i inne podobne technologie. Klikając „Zgadzam się”, wyrażasz zgodę na instalację plików cookies oraz przetwarzanie Twoich danych osobowych np. (identyfikatory urządzenia, adres IP) w celach analitycznych i marketingowych w tym dla personalizacji reklam i dokonywania pomiarów oraz w celu dostosowania dostarczanych treści, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie lub ograniczyć jej zakres klikając w „Przejdź do ustawień”.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verco S.A. z siedzibą w Warszawie przy ul. Skwer Wyszyńskiego 5 /6U. Twoje dane osobowe mogą być także przetwarzane przez naszych Zaufanych Partnerów. Klikając „Przejdź do ustawień”, możesz zobaczyć listę naszych Zaufanych Partnerów oraz zmienić swoje ustawienia w zakresie plików cookies. Możesz żądać dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przeniesienia danych, wyrazić sprzeciw wobec ich przetwarzania i wnieść skargę do Prezesa U.O.D.O.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w naszej Polityce prywatności

Oto używane w naszym serwisie usługi, które mogą zapisywać na Twoim urządzeniu pliki cookies. Wybierz odpowiadające Ci ustawienia. Zawsze możesz do nich wrócić używając linku, zamieszczonego w polityce prywatności. Tam też znajdziesz więcej szczegółowych informacji o używanych przez nas plikach cookies.

Usługa Cel użycia Włącz
Cookies wymagane Cookies niezbędne służą do prawidłowego działania strony oraz jeszcze lepszych zabezpieczeń. Niestety nie możesz ich wyłączyć, bo po wyłączeniu nasza strona po prostu nie będzie poprawnie działać.
YouTube Gdy włączasz odtwarzanie filmu wideo na naszej stronie, YouTube otrzymuje o tym informacje z plików cookies należących do YouTube oraz Doubleclick. To czy informacje te zostaną przesłane, zależy od Twojej decyzji o odtworzeniu filmu wideo na naszej stronie.
Google Analytics Korzystamy z tego narzędzia do zebrania danych statystycznych, (na podstawie skróconego adresu IP) o sposobie korzystania przez internautów z naszej strony, np.: ilość użytkowników na stronie, skąd użytkownicy przeszli na stronę, jakie zakładki odwiedzali, czas pozostawania na stronie.
Google Ads Google zbiera informacje na temat tego, jak korzystasz z naszej strony. Dzięki temu możemy w przyszłości kierować do Ciebie spersonalizowaną reklamę w ramach narzędzi reklamowych Google. My jako właściciel strony internetowej, nie gromadzimy danych pozwalających nam Cię bezpośrednio zidentyfikować.
Jaki jest optymalny przyrost masy ciała podczas ciąży?

Jestem w ciąży

Jaki jest optymalny przyrost masy ciała podczas ciąży?

Ciąża to przyczyna wielu zmian, zarówno w sferze życiowej, jak i również jeżeli chodzi o organizm kobiety. Należy zaakceptować fakt, że ciało przyszłej mamy będzie się zmieniać – chodzi tutaj m.in. o przyrost masy ciała. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że wzrost wagi w okresie ciąży może wywierać wpływ na zdrowie dziecka oraz na sam przebieg ciąży. Co dokładnie wpływa na przyrost masy ciała oraz ile powinno się przytyć podczas ciąży?

Dieta dla kobiet w ciąży – należy jeść dla dwojga, a nie za dwoje

Zapotrzebowanie energetyczne ciężarnej nie zwiększa się znacząco – w pierwszym trymestrze ciąży w zasadzie pozostaje bez zmian, w II i III trymestrze powinno być to ok. 300 kcal więcej dziennie[1] (czyli wcale nie tak wiele) – toteż warto zwrócić uwagę, aby dieta dla ciężarnych była przede wszystkim zdrowa i racjonalna. Zamiast skupiać się na zwiększaniu porcji i kaloryczności, lepiej starannie dobierać pokarmy i zadbać, aby menu było zróżnicowane, lekkostrawne i pełne potrzebnych składników odżywczych. W sieci można znaleźć rozmaite przepisy dla kobiet w ciąży, dzięki którym to recepturom menu przyszłej mamy będzie nie tylko wartościowe, ale również smaczne.

Ile przytyć w ciąży?

W pierwszym trymestrze ciąży waga nie musi jeszcze rosnąć. Zdarza się wręcz, że masa ciała na początkowych etapach ciąży spada – winne temu są ciążowe mdłości i wymioty. Wzrost wagi zacznie być zauważalny od 2 trymestru. Powinien wynosić ok. 1-2 kg miesięcznie, a w ostatnich tygodniach ciąży nawet 500 g tygodniowo. 

Stopniowy przyrost masy ciała to efekt zmian w organizmie matki. Składa się na niego nie tylko masa dziecka, łożyska i płynu owodniowego, ale również m.in.:

Warto pamiętać, że przyrost masy ciała w ciąży będzie uzależniony od wagi wyjściowej, czyli tego ile kobieta ważyła przed zapłodnieniem. Orientacyjnie, przyjmuje się, że panie o prawidłowej masie ciała powinny przytyć 11-16 kg, kobiety z niedowagą do 18 kg, a przyszłe mamy z nadwagą ok. 5-9 kg.

Prawidłowe odżywianie się w ciąży to podstawa

Dbając o dostarczenie sobie wszelkich niezbędnych składników odżywczych oraz o odpowiedni przyrost masy ciała, warto stosować się do poniższych zasad:

Nie bez powodu przepisy kulinarne dla ciężarnych opierają się na daniach przygotowywanych na parze, pieczonych bądź duszonych – dzięki temu w pożywieniu zachowane zostaną cenne składniki odżywcze, a samo danie będzie lekkostrawne, i niskokaloryczne w przeciwieństwie do potraw smażonych.

W związku z tym, że nawet najlepszą dietą trudno dostarczyć odpowiednie ilości witamin i minerałów o udowodnionym działaniu, na które zapotrzebowanie w ciąży wzrasta – należy włączyć odpowiednią suplementacje.[2] 


[1] Źródło: https://www.pzh.gov.pl/normy-zywienia-2020/
[2] Źródło: https://1000dni.pl/ciaza-i-porod/ile-powinnas-przytyc-gdy-jestes-w-ciazy/

Czytaj więcej