Jedz dla dwojga, a nie za dwoje czyli wszystko o tyciu w ciąży

Nadmierne przybieranie na wadze, a nawet otyłość to obecnie jeden z najczęściej występujących czynników ryzyka w codziennej praktyce położniczej. Wiele kobiet boi się, że podczas ciąży znacznie przytyje i martwi się o nadmiar dodatkowych kilogramów po ciąży. Tycie w ciąży ma wpływ nie tylko na samopoczucie i zdrowie mamy, ale i na zdrowie dziecka. Z jakimi konsekwencjami wiąże się otyłość ciążowa i jak z można jej zapobiegać?

Konsekwencje nadmiernego wzrostu wagi w ciąży

W porównaniu z kobietami ze zdrową masą ciała,  kobiety z otyłością są narażone na zwiększone ryzyko wystąpienie m.in. cukrzycy ciążowej. Wysoka waga w ciąży jest też wyzwaniem podczas jej trwania nie tylko dla mamy. Personel medyczny może mieć problemy z prawidłową oceną ruchów płodu, z wykonaniem USG i KTG, czy nawet podczas akcji porodowej. Ponadto, wewnątrzmaciczne narażenie na otyłość wiąże się również ze zwiększonym ryzykiem rozwoju otyłości i zaburzeń metabolicznych w dzieciństwie. Pamiętaj jednak, że nawet jeśli przytyłaś więcej niż zakładałaś to nadal możesz przejść przez ciążę zwycięsko i urodzić zdrowego malucha. 

Bezpiecznie zapobieganie niekontrolowanego przyrostu wagi przyszłej mamy

Wystarczy, że bardzo świadomie podejdziesz do wyzwania jakim jest utrzymanie prawidłowej wagi w ciąży i: 

  • Będziesz monitorowała swoją wagę,
  • Wykażesz dbałość o codzienną dietę i właściwą suplementację kwasem foliowym, żelazem, witaminą D, kwasami DHA (zawartych np. w preparacie Pregna Plus),
  • Zaczniesz wykonywać bezpieczne dla siebie i dziecka ćwiczenia fizyczne - najlepiej pod okiem specjalisty, który dostosuje je do Twojego stanu zdrowia,
  • Będziesz regularnie uczęszczać na wizyty u swojego lekarza, podczas których ginekolog-położnik wychwyci potencjalne komplikacje podczas ciąży i porodu.

Ze wszystkich wyżej wymienionych punktów największym wyzwaniem dla młodych mam są dieta i ćwiczenia. Jest o co walczyć gdyż u kobiet z otyłością I i II stopnia przyrost masy ciała nie powinien przekroczyć 7 kg, a kobiety w III stadium otyłości nie powinny przytyć w ogóle.  Jak tego dokonać? 

  1. Podstawą nowej piramidy zdrowia jest ruch! Według zaleceń Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego powinnaś przejść dziennie 10 000 kroków. Wybieraj spacery, nordic walking lub zapisz się na basen. Ściągnij motywującą do ćwiczeń aplikację lub kup krokomierz. 
  2. Dbaj o to by jeść produkty jak najmniej przetworzone, korzystaj z sezonowych świeżych owoców i warzyw bogatych w kwas foliowy i witaminy. Nie zapominaj o rybach, które są źródłem cennych kwasów DHA. Jeśli tylko nie są surowe np. w formie sushi lub tatara możesz jeść je bez obaw po odpowiedniej obórce termicznej (kwasy DHA powinnaś też dostarczać sobie w formie suplementów np. Pregna DHA). Nie jesteś urodzoną kucharką – nic straconego. Może to dobry moment na wybranie się na inspirujące warsztaty kulinarne? Konsultację dietetyczną lub zasięgnięcie pomysłów na zdrowe gotowanie u innej fit mamy? 
  3. Jedz regularnie i nie głódź się! Bardzo ważne jest regularne dostarczanie sobie samej i dziecku cennych składników odżywczych. Przerwy w dostarczaniu pokarmów nie sprawią, że schudniesz. Jeśli tracisz kontrolę nad przyrostem wagi, swoją dietę najlepiej skonsultuj z dietetykiem i lekarzem prowadzącym ciążę. 
  4. Mądra dieta, to taka, która dostarcza organizmowi niezbędne do prawidłowego funkcjonowania - nie zapominaj o suplementacji, szczególnie suplementacji kwasem foliowym. Pozostałe składniki, które pozytywnie wpłyną na zdrowie Twoje i Twojego maluszka to: żelazo (wspierające produkcję czerwonych krwinek), witamina D (która ma wpływ na przetwarzanie przez organizm wapnia i fosforu oraz przyczynia się do zmniejszenia ryzyka cukrzycy ciążowej), kwasy DHA (wspomagające rozwój układu nerwowego Twojego dziecka). Wszystkie znajdziesz w preparacie Pregna Plus. Suplementacja nie zastąpi diety, ale uzupełni ją w niezbędne składniki, które często bardzo trudno nam codziennie dostarczać do organizmu wraz z pożywieniem. 
  5. Nawadniaj się - pij od 1 do 2,5 litra wody dziennie. 
  6. Pamiętaj, że dla swojego dziecka jesteś najlepszą mamą! 

Źródła: 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4989730/
World Health Organization. Obesity: Preventing and managing the global epidemic. Geneva: World Health Organization, 2000.
https://www.ptgin.pl/index.php/content/download/9523/140593/file/Opieka%20położnicza%20nad%20ciężarną%20otyłą.pdf
Ruager-Martin R, Hyde M, Modi N. Maternal obesity and infant outcomes. Early Human Development. 2010, 86, 715-722. 4. CMACE/RCOG Joint Guidelines. M

Jedz dla dwojga, a nie za dwoje czyli wszystko o tyciu w ciąży
Pregna START - nowośćPregna START

Pregna START to suplement diety dla kobiet planujących ciążę, zawierający rekomendowane składniki: kwas foliowy, jod, witaminę D, cynk, cholinę, witaminę B6 oraz witaminę B12.

Poznaj Pregna START
Pregna PLUS

Pregna PLUS to suplement diety dla kobiet w ciąży i karmiących piersią, zawierający rekomendowane składniki: kwas foliowy, żelazo, jod, witaminę D oraz kwas omga-3, DHA.

Poznaj Pregna PLUS
Pregna PLUS

Pregna DHA to suplement diety dla kobiet w ciąży, zawierający kwas omega-3, DHA wspomagający rozwój mózgu dziecka.

Poznaj Pregna DHA
Pregna START - nowośćPregna Vomi

Pregna Vomi to suplement diety dla kobiet, które odczuwają dyskomfort w postaci umiarkowanych mdłości związanych z ciążą, zawiera wyciąg z kłącza imbiru, witaminę B6 oraz magnez.

Poznaj Pregna Vomi
* Stanowisko Zespołu Ekspertów PTG w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży. Ginekol. Pol. 2014, 82, 550-553; Wytyczne suplementacji witaminą D dla Europy Środkowej. Endokrynol. Pol. 2013: Vol 64, Nr 4, 319-327