Oleje - czy wszystkie są dla nas zdrowe?

Czy oleje są potrzebne w diecie ciężarnych? Których powinnyśmy się wystrzegać, a które włączyć do swojej diety? Dlaczego niektóre budzą tyle kontrowersji?

Rola olejów

Oleje odgrywają istotną rolę w diecie każdej ciężarnej. Dlaczego? Bo na przykład, spożywane w odpowiednich ilościach, oleje: z pestek winogron, słonecznikowy, krokoszowy lub z zarodków pszenicy, wpływają na zmniejszenie stężenia cholesterolu całkowitego w organizmie. To dlatego, że są źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z tzw. rodziny „n-6”. Inna rodzina kwasów tłuszczowych, znana pod nazwą „n- 3” również ma wyjątkowe właściwości. Hamują powstawanie zakrzepów w naczyniach mózgowych i krwionośnych, zapobiegają arytmii serca, obniżają ciśnienie krwi. Poszczególne z nich, składające się na tę grupę, możemy znaleźć np. w oleju rzepakowym, lnianym lub sojowym. Olej rzepakowy i lniany są również źródłem kwasu alfa-linolenowego (ALA), który przekształca się do kwasu DHA oraz EPA. Do czasu porodu dziecko pobiera niezbędne ilości DHA z organizmu matki, po porodzie noworodek otrzymuje je wraz z jej pokarmem. DHA wspomaga rozwój mózgu dziecka już od chwili poczęcia. Buduje tkankę mózgową i siatkówkę oka, jednocześnie zmniejszając u mamy szansę wystąpienia powikłań okołoporodowych.


Skoro oleje wpływają na obecność DHA w organizmie, czy konieczna jest suplementacja?

Wybór odpowiedniego suplementu często jest bardzo ważną decyzją, dzięki której można zyskać spokój o wypełnienie dziennego zapotrzebowania na poszczególne składniki, wpływające na pracę organizmu. Pregna 250 DHA to nowoczesny suplement diety dla kobiet w ciąży i mam karmiących piersią. Jest źródłem cennego kwasu omega-3 DHA będącego podstawowym składnikiem komórek mózgu dziecka. To właśnie przed narodzeniem powstaje ich aż 75%, a pozostałe 25% w trakcie pierwszego roku życia. Każda kapsułka Pregna 250 DHA to źródło cennego kwasu omega-3 DHA, którego organizm nie potrafi wytworzyć w odpowiedniej ilości.


A na co należy uważać?

W czasie ciąży należy ograniczyć spożywanie nasyconych tłuszczów zwierzęcych na rzecz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Co więcej, istotne jest unikanie produktów, zawierających izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ich źródłem są głównie margaryny i tłuszcze piekarskie. Regularnie spożywane, mogą doprowadzić do zwiększenia stężenia cholesterolu (LDL) w organizmie. Warto także wiedzieć, że nienasycone kwasy tłuszczowe o podwójnym wiązaniu wpływają na powstawanie szkodliwych dla organizmu wolnych rodników.

Jeść za dwoje - prawda czy mit?
Pregna START - nowośćPregna START

Pregna START to suplement diety dla kobiet planujących ciążę, zawierający rekomendowane składniki kwas foliowy, jod, witaminy D, cynk oraz witaminę B6.

Poznaj Pregna START
Pregna PLUS

Pregna PLUS to suplement diety dla kobiet w ciąży i karmiących piersią, zawierający rekomendowane składniki kwasu foliowego, żelaza, jodu i witaminy D.

Poznaj Pregna PLUS
Pregna PLUS

Pregna 250 DHA to suplement diety dla kobiet w ciąży, zawierający kwas omega-3 DHA wspomagający rozwój mózgu dziecka.

Poznaj Pregna 250 DHA
Pregna START - nowośćPregna Vomi

Pregna Vomi to suplement diety dla kobiet, które odczuwają dyskomfort w postaci umiarkowanych mdłości związanych z ciążą.

Poznaj Pregna Vomi
* Stanowisko Zespołu Ekspertów PTG w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży. Ginekol. Pol. 2014, 82, 550-553; Wytyczne suplementacji witaminą D dla Europy Środkowej. Endokrynol. Pol. 2013: Vol 64, Nr 4, 319-327