Różne składniki na różnych etapach drogi do macierzyństwa - Pregna

Szanujemy Twoją prywatność

Na naszej stronie wykorzystujemy pliki cookies i inne podobne technologie. Klikając „Zgadzam się”, wyrażasz zgodę na instalację plików cookies oraz przetwarzanie Twoich danych osobowych np. (identyfikatory urządzenia, adres IP) w celach analitycznych i marketingowych w tym dla personalizacji reklam i dokonywania pomiarów oraz w celu dostosowania dostarczanych treści, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie lub ograniczyć jej zakres klikając w „Przejdź do ustawień”.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verco S.A. z siedzibą w Warszawie przy ul. Skwer Wyszyńskiego 5 /6U. Twoje dane osobowe mogą być także przetwarzane przez naszych Zaufanych Partnerów. Klikając „Przejdź do ustawień”, możesz zobaczyć listę naszych Zaufanych Partnerów oraz zmienić swoje ustawienia w zakresie plików cookies. Możesz żądać dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przeniesienia danych, wyrazić sprzeciw wobec ich przetwarzania i wnieść skargę do Prezesa U.O.D.O.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w naszej Polityce prywatności

Oto używane w naszym serwisie usługi, które mogą zapisywać na Twoim urządzeniu pliki cookies. Wybierz odpowiadające Ci ustawienia. Zawsze możesz do nich wrócić używając linku, zamieszczonego w polityce prywatności. Tam też znajdziesz więcej szczegółowych informacji o używanych przez nas plikach cookies.

Usługa Cel użycia Włącz
Cookies wymagane Cookies niezbędne służą do prawidłowego działania strony oraz jeszcze lepszych zabezpieczeń. Niestety nie możesz ich wyłączyć, bo po wyłączeniu nasza strona po prostu nie będzie poprawnie działać.
YouTube Gdy włączasz odtwarzanie filmu wideo na naszej stronie, YouTube otrzymuje o tym informacje z plików cookies należących do YouTube oraz Doubleclick. To czy informacje te zostaną przesłane, zależy od Twojej decyzji o odtworzeniu filmu wideo na naszej stronie.
Google Analytics Korzystamy z tego narzędzia do zebrania danych statystycznych, (na podstawie skróconego adresu IP) o sposobie korzystania przez internautów z naszej strony, np.: ilość użytkowników na stronie, skąd użytkownicy przeszli na stronę, jakie zakładki odwiedzali, czas pozostawania na stronie.
Google Ads Google zbiera informacje na temat tego, jak korzystasz z naszej strony. Dzięki temu możemy w przyszłości kierować do Ciebie spersonalizowaną reklamę w ramach narzędzi reklamowych Google. My jako właściciel strony internetowej, nie gromadzimy danych pozwalających nam Cię bezpośrednio zidentyfikować.

Planuję ciążę

Różne składniki na różnych etapach drogi do macierzyństwa

Organizmy kobiet w ciąży i matek karmiących wystawione są na wiele wyzwań i wysiłku. Warto już od pierwszych chwil odpowiednio przygotować się do tej niezwykłej drogi jaką jest rodzicielstwo. Na rynku można znaleźć wiele preparatów dedykowanych kobietom planującym ciąże, przyszłym mamom cierpiącym na mdłości czy mamom karmiącym piersią. Podpowiadamy jakie składniki są ważne na różnych etapach macierzyństwa.

Jaki suplement diety wybrać podczas planowania ciąży?

Jeśli wraz z partnerem dojrzałaś do decyzji o powiększeniu rodziny, warto zadbać o zdrowie swoje oraz dziecka jeszcze na etapie planowania poczęcia. Suplementacja przed zajściem w ciążę jest istotna, gdyż dziecko od pierwszych chwil czerpie z organizmu matki potrzebne składniki. Często o ciąży dowiadujemy się po jakimś czasie i dopiero wtedy zaczynamy sięgać po suplementy. Niestety musimy mieć na uwadze fakt, że podczas trwania ciąży nie nadrobimy dni i tygodni bez suplementacji. Dlatego warto sięgać po witaminy dedykowane dla kobiet starających się o dziecko. Dodatkowo brak równowagi między poszczególnymi składnikami – zarówno niedobór jak i nadmiar może stanowić czynnik obniżający szanse na zajście w ciążę.

Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników w swoich rekomendacjach uwrażliwia na fakt, że właściwe spożycie folianów w okresie przed poczęciem i w trakcie ciąży jest ważnym aspektem prawidłowego przebiegu ciąży. Foliany umożliwiają szybki podział komórek, pełnią ważną rolę w systemie tworzenia DNA, mają pozytywny wpływ dla rozwijającego się płodu,  oraz wspiera układ odpornościowy przyszłej mamy. Niski poziom folianów u matki jest czynnikiem ryzyka rozwoju wad cewy nerwowej u rozwijającego się płodu[1]. U kobiet przyjmujących rekomendowaną dawkę kwasu foliowego ryzyko wystąpienia wad otwartych cewy nerwowej u dziecka (czyli np. rozszepu kręgosłupa czy deformacji czaszki) obniża się aż o 72%!2

Jako uzupełnienie spożycia kwasu foliowego sięgaj po suplementy zawierające dwa jego źródła: kwas pteroilomonoglutaminowy i L-metylofolian wapnia. Szczególnie L-metylofolian wapnia jest bardzo łatwo przyswajalną przez organizm formą folianów. Ilość kwasu foliowego jaka rekomendowana jest dla kobiet w ciąży i planujących ciążę to minimum 0,4 mg na dobę. Kwas foliowy często podaje się z witaminą B6, która poprawia jego wchłanialność, a także reguluje aktywność hormonalną. Kobiecie, która planuje poczęcie zaleca się zażywać kwas foliowy co najmniej 12 tygodni przed planowanym zajściem w ciążę. 

W świetle Evidence Based Medicine pozostałe substancje, które mają udowodnione działanie w okresie prekoncepcji to m.in. witamina D, jod, cholina, witamina B6, B12 oraz cynk, który wpływa na prawidłową płodność i wspiera prawidłowe funkcje rozrodcze.  Kwas foliowy, cholina, witamina B6 i B12 biorą udział w szlaku metabolicznym folianów i w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu homocysteiny.

Mieszkańcy naszej szerokości geograficznej cierpią na zbyt małe ilości witaminy D z powodu niedostatecznej ekspozycji na słońce. Skutki niewystarczających ilości mogą mieć negatywny wpływ na przyszłe matki i ich dzieci. Dlatego warto sięgać po 2000 IU witaminy D dziennie. 

Jod, to pierwiastek warunkujący prawidłowy rozwój tarczycy. Jego dostateczna podaż w diecie przyszłej mamy pomoże w prawidłowej produkcji hormonów tarczycy i w prawidłowym funkcjonowaniu tarczycy. 

Mdłości związane z ciążą – jak sobie z nimi poradzić?

Udało się! Jesteś w ciąży ale… zaczęły dokuczać Ci mdłości? Jak poradzić sobie z takimi dolegliwościami, które mogą trwać nawet przez cały okres ciąży? 

Wypróbuj Pregnę Vomi® – gumę do żucia z imbirem, który pomaga łagodzić dyskomfort w postaci mdłości.

Imbir, polecany jako środek pierwszego rzutu w przypadku mdłości w czasie ciąży, stymuluje perystaltykę układu pokarmowego i ma udowodnione działanie łagodzące. Zapytaj swojego farmaceutę o preparaty dla kobiet w ciąży skarżących się na mdłości (np. Pregna VOMI). Preparat Pregna VOMI to połączenie siły natury z mądrością współczesnej medycyny. Znajdziesz w nim nie tylko wyciąg kłącza imbiru ale także witaminę B6 oraz magnez. Witamina B6 pomoże Twojemu organizmowi, gdyż przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia dodatkowo poprawiając wchłanialność magnezu.  Z kolei magnez przyczynia się do zachowania odpowiedniej równowagi elektrolitowej, zmniejszenia ryzyka występowania skurczy, ponieważ pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni.

Jakie składniki suplementować podczas ciąży i karmienia piersią?

Zarówno w trakcie ciąży jak i po porodzie w organizmie kobiety zachodzi mała rewolucja, stąd zapotrzebowanie na różne składniki się zmienia. Twój organizm pracuje na najwyższych obrotach i potrzebuje wsparcia w postaci właściwej suplementacji. Na jakie składniki powinnaś zwrócić szczególną uwagę? 

Zarówno w okresie karmienia piersią jak i podczas ciąży niezwykle ważne jest kontynuowanie suplementacji: kwasu foliowego, witaminy D, jodużelaza oraz kwasów omega-3 – DHA[2]

U kobiet ciężarnych często stwierdza się zbyt małe ilości żelaza. Szczególnie na ten aspekt powinny zwracać kobiety na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej. Ocenę jego poziomu należy wykonywać na podstawie rutynowo wykonywanych badań, na bazie których lekarz prowadzący odpowiednio dostosowuje preparat.

Według rekomendacji Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników dostarczanie organizmowi kobiety ciężarnej jak i podczas laktacji odpowiedniej ilości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych w tym DHA wpływa m.in. na prawidłowy rozwój mózgu i wzroku dziecka u płodu oraz niemowlęcia karmionego piersią*. Kwasy omega-3, w tym DHA znajdują się w tłustych rybach morskich, owocach morza. Przyszłe mamy powinny spożywać dziennie co najmniej 200 mg DHA, a w przypadku niskiego spożycia ryb zaleca się rozważyć większe ilości. Warto zapamiętać, że preparaty zawierające olej w postaci estryfikowanych trójglicerydów (rTG) charakteryzują się dwukrotnie wyższą biodostępnością niż z powszechnie stosowane estry etylowe (EE) [3]. W wyborze odpowiedniego suplementu kieruj się jakością i pochodzeniem oleju. Gwarancją jakości oleju jest długotrwały proces oczyszczania i postępowanie wedle standardów badawczych, tak jak np. przy użyciu technologii Pure MaxTM, który wykorzystywany jest do produkcji oleju będący źródłem DHA, znajdujący się w produktach Pregna Plus i Pregna DHA. 

Źródła:
[1] Rozporządzenie Komisji Europejskiej (EU) nr 1135/2014 z dnia 24.10.2014 warunki stosowania oświadczenia zdrowotnego dla kwasu foliowego – Produkt przeznaczony jest dla kobiet w wieku rozrodczym, a korzystny efekt występuje w przypadku codziennego uzupełniającego spożycia dawki wynoszącej 400 μg kwasu foliowego przez co najmniej jeden miesiąc przed poczęciem i maksymalnie trzy miesiące po poczęciu

[2] Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników dotyczące suplementacji u kobiet ciężarnych, 2020 r.

[3] Bioavailability of marine n-3 fatty acid formulations, Prostaglandins, Leukotrienes and Essential Fatty Acids 83., 2010

*Korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 200 mg DHA ponad zalecane spożycie 250 mg kwasów tłuszczowych omega-3 dziennie.

Czytaj więcej