Warzywa - sprzymierzeńcy ciężarnej?

Czy w ciąży powinno się jeść więcej warzyw niż zazwyczaj? Które z nich są szczególnie polecane dla przyszłych mam? Czy warzywa są „sprzymierzeńcami” ciężarnej?

O tym, że warzywa są źródłem wielu istotnych składników odżywczych dla organizmu człowieka, chyba nikomu nie trzeba powtarzać. Warto uczynić je stałym elementem swoich posiłków, zwłaszcza że są w wielu przypadkach lepszą alternatywą niż owoce, zawierające duże ilości cukrów prostych (winogrona, mango itp.). W czasie ciąży zmienia się zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne – żywienie ciężarnej musi być zatem zaplanowane bardzo dokładnie, aby dziecko mogło się rozwijać w sposób prawidłowy. W codziennym menu warto umieścić nie tylko produkty, dostarczające pełnowartościowego białka (np. ryby, chudy drób), lecz także właśnie bogate w witaminy warzywa.

A gdzie znajdę...?

W których warzywach znajdziemy poszczególne witaminy i składniki mineralne? Jakie warzywa warto jeść w czasie ciąży?

  1. Warzywa zawierające witaminę C: natka pietruszki, papryka czerwona.
  2. Warzywa zawierające witaminę B1 i B2: groch, soczewica.
  3. Warzywa zawierające witaminę B6: fasola biała, bób.
  4. Warzywa zawierające β-karoten: marchew, boćwina, szpinak.
  5. Warzywa zawierające witaminę E: pietruszka, szparagi.
  6. Warzywa zawierające witaminę K: brukselka, sałata zielona.
  7. Warzywa zawierające wapń i fosfor: suche nasiona roślin strączkowych.
  8. Warzywa zawierające magnez: kukurydza.
  9. Warzywa zawierające potas: ziemniaki.
  10. Warzywa zawierające żelazo: szczypior, nać pietruszki.
  11. Warzywa zawierające jod: kapusta, jarmuż.
  12. Warzywa zawierające mangan: suche nasiona roślin strączkowych.
  13. Warzywa zawierające kobalt: szpinak, sałata.
  14. Warzywa zawierające wanad: grzyby.
  15. Warzywa zawierające cynk: seler, boćwina.
  16. Warzywa zawierające miedź: pietruszka (korzeń).

Spis został stworzony z myślą o uwzględnieniu wielu różnych warzyw jednocześnie – w końcu bogactwo smaków i kolorów na talerzu przyszłej mamy jest bardzo ważne!

Warto wybierać przede wszystkim warzywa sezonowe i pamiętać o tym, że należy je dokładnie umyć przed spożyciem. Warzywa mogą także zastąpić niezdrowe przekąski. Podane np. w formie paluszków (ze świeżego ogórka, marchewki, selera i papryki) z samodzielnie przygotowanym sosem czosnkowym (jogurt naturalny, kilka kropli cytryny + rozdrobniony czosnek) są fantastyczną, zdrową przekąską. Proste czynności, jak dodanie świeżego ogórka do wody z cytryną, nie tylko może poprawić smak, lecz także pozytywnie wpłynąć na nasze zdrowie!

Może się jednak okazać, że mimo diety bogatej w warzywa, mamy problem z niedoborami poszczególnych witamin i składników mineralnych. W takim przypadku warto zastanowić się nad rozpoczęciem suplementacji. Pregna PLUS to nowoczesny suplement diety dla kobiet w ciąży i mam karmiących piersią, opracowany według standardów Evidence Based Medicine. Zawiera rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Ginekologiczne ilości kwasu foliowego (w formie kwasu pteroilomonoglutaminowego), żelaza, jodu i witaminę D według najnowszych zaleceń ekspertów. Skład produktu jest wzbogacony o ważne w tym okresie kwasy omega-3, w tym DHA, oraz o biologicznie dostępną formę folianu - MetaPregnaFolic™ (L-metylofolian wapnia), która jest łatwiej i szybciej przyswajana niż kwas foliowy.

Warzywa - sprzymierzeńcy ciężarnej?
Pregna START - nowośćPregna START

Pregna START to suplement diety dla kobiet planujących ciążę, zawierający rekomendowane składniki kwas foliowy, jod, witaminy D, cynk oraz witaminę B6.

Poznaj Pregna START
Pregna PLUS

Pregna PLUS to suplement diety dla kobiet w ciąży i karmiących piersią, zawierający rekomendowane składniki kwasu foliowego, żelaza, jodu i witaminy D.

Poznaj Pregna PLUS
Pregna PLUS

Pregna 250 DHA to suplement diety dla kobiet w ciąży, zawierający kwas omega-3 DHA wspomagający rozwój mózgu dziecka.

Poznaj Pregna 250 DHA
Pregna START - nowośćPregna Vomi

Pregna Vomi to suplement diety dla kobiet, które odczuwają dyskomfort w postaci umiarkowanych mdłości związanych z ciążą.

Poznaj Pregna Vomi
* Stanowisko Zespołu Ekspertów PTG w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży. Ginekol. Pol. 2014, 82, 550-553; Wytyczne suplementacji witaminą D dla Europy Środkowej. Endokrynol. Pol. 2013: Vol 64, Nr 4, 319-327