Szanujemy Twoją prywatność

Na naszej stronie wykorzystujemy pliki cookies i inne podobne technologie. Klikając „Zgadzam się”, wyrażasz zgodę na instalację plików cookies oraz przetwarzanie Twoich danych osobowych np. (identyfikatory urządzenia, adres IP) w celach analitycznych i marketingowych w tym dla personalizacji reklam i dokonywania pomiarów oraz w celu dostosowania dostarczanych treści, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie lub ograniczyć jej zakres klikając w „Przejdź do ustawień”.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verco S.A. z siedzibą w Warszawie przy ul. Skwer Wyszyńskiego 5 /6U. Twoje dane osobowe mogą być także przetwarzane przez naszych Zaufanych Partnerów. Klikając „Przejdź do ustawień”, możesz zobaczyć listę naszych Zaufanych Partnerów oraz zmienić swoje ustawienia w zakresie plików cookies. Możesz żądać dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przeniesienia danych, wyrazić sprzeciw wobec ich przetwarzania i wnieść skargę do Prezesa U.O.D.O.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w naszej Polityce prywatności

Oto używane w naszym serwisie usługi, które mogą zapisywać na Twoim urządzeniu pliki cookies. Wybierz odpowiadające Ci ustawienia. Zawsze możesz do nich wrócić używając linku, zamieszczonego w polityce prywatności. Tam też znajdziesz więcej szczegółowych informacji o używanych przez nas plikach cookies.

Usługa Cel użycia Włącz
Cookies wymagane Cookies niezbędne służą do prawidłowego działania strony oraz jeszcze lepszych zabezpieczeń. Niestety nie możesz ich wyłączyć, bo po wyłączeniu nasza strona po prostu nie będzie poprawnie działać.
YouTube Gdy włączasz odtwarzanie filmu wideo na naszej stronie, YouTube otrzymuje o tym informacje z plików cookies należących do YouTube oraz Doubleclick. To czy informacje te zostaną przesłane, zależy od Twojej decyzji o odtworzeniu filmu wideo na naszej stronie.
Google Analytics Korzystamy z tego narzędzia do zebrania danych statystycznych, (na podstawie skróconego adresu IP) o sposobie korzystania przez internautów z naszej strony, np.: ilość użytkowników na stronie, skąd użytkownicy przeszli na stronę, jakie zakładki odwiedzali, czas pozostawania na stronie.
Google Ads Google zbiera informacje na temat tego, jak korzystasz z naszej strony. Dzięki temu możemy w przyszłości kierować do Ciebie spersonalizowaną reklamę w ramach narzędzi reklamowych Google. My jako właściciel strony internetowej, nie gromadzimy danych pozwalających nam Cię bezpośrednio zidentyfikować.

Jestem w ciąży

Warzywa – sprzymierzeńcy ciężarnej?

Czy w ciąży powinno się jeść więcej warzyw niż zazwyczaj? Które z nich są szczególnie polecane dla przyszłych mam? Czy warzywa są „sprzymierzeńcami” ciężarnej?

O tym, że warzywa są źródłem wielu istotnych składników odżywczych dla organizmu człowieka, chyba nikomu nie trzeba powtarzać. Warto uczynić je stałym elementem swoich posiłków, zwłaszcza że są w wielu przypadkach lepszą alternatywą niż owoce, zawierające duże ilości cukrów prostych (winogrona, mango itp.). W czasie ciąży zmienia się zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne – żywienie ciężarnej musi być zatem zaplanowane bardzo dokładnie, aby dziecko mogło się rozwijać w sposób prawidłowy. W codziennym menu warto umieścić nie tylko produkty, dostarczające pełnowartościowego białka (np. ryby, chudy drób), lecz także właśnie bogate w witaminy warzywa.

A gdzie znajdę…?

W których warzywach znajdziemy poszczególne witaminy i składniki mineralne? Jakie warzywa warto jeść w czasie ciąży?

  1. Warzywa zawierające witaminę C: natka pietruszki, papryka czerwona.
  2. Warzywa zawierające witaminę B1 i B2: groch, soczewica.
  3. Warzywa zawierające witaminę B6: fasola biała, bób.
  4. Warzywa zawierające β-karoten: marchew, boćwina, szpinak.
  5. Warzywa zawierające witaminę E: pietruszka, szparagi.
  6. Warzywa zawierające witaminę K: brukselka, sałata zielona.
  7. Warzywa zawierające wapń i fosfor: suche nasiona roślin strączkowych.
  8. Warzywa zawierające magnez: kukurydza.
  9. Warzywa zawierające potas: ziemniaki.
  10. Warzywa zawierające żelazo: szczypior, nać pietruszki.
  11. Warzywa zawierające jod: kapusta, jarmuż.
  12. Warzywa zawierające mangan: suche nasiona roślin strączkowych.
  13. Warzywa zawierające kobalt: szpinak, sałata.
  14. Warzywa zawierające wanad: grzyby.
  15. Warzywa zawierające cynk: seler, boćwina.
  16. Warzywa zawierające miedź: pietruszka (korzeń).

Spis został stworzony z myślą o uwzględnieniu wielu różnych warzyw jednocześnie – w końcu bogactwo smaków i kolorów na talerzu przyszłej mamy jest bardzo ważne!

Warto wybierać przede wszystkim warzywa sezonowe i pamiętać o tym, że należy je dokładnie umyć przed spożyciem. Warzywa mogą także zastąpić niezdrowe przekąski. Podane np. w formie paluszków (ze świeżego ogórka, marchewki, selera i papryki) z samodzielnie przygotowanym sosem czosnkowym (jogurt naturalny, kilka kropli cytryny + rozdrobniony czosnek) są fantastyczną, zdrową przekąską. Proste czynności, jak dodanie świeżego ogórka do wody z cytryną, nie tylko może poprawić smak, lecz także pozytywnie wpłynąć na nasze zdrowie!

Może się jednak okazać, że mimo diety bogatej w warzywa, mamy problem z niedoborami poszczególnych witamin i składników mineralnych. W takim przypadku warto zastanowić się nad rozpoczęciem suplementacji. Pregna PLUS to nowoczesny suplement diety dla kobiet w ciąży i mam karmiących piersią, opracowany według standardów Evidence Based Medicine. Zawiera rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Ginekologiczne ilości kwasu foliowego (w formie kwasu pteroilomonoglutaminowego), żelaza, jodu i witaminę D według najnowszych zaleceń ekspertów. Skład produktu jest wzbogacony o ważne w tym okresie kwasy omega-3, w tym DHA, oraz o biologicznie dostępną formę folianu – MetaPregnaFolic™ (L-metylofolian wapnia), która jest łatwiej i szybciej przyswajana niż kwas foliowy.

Czytaj więcej